Viavisia cursussen Wordpress, webdesign, fotobewerking Rotterdam en diverse andere locaties

Alle cursussen zijn nu ook live online te volgen

De trainingen zijn live online op iedere door jou gewenste locatie te volgen. Zoals je gewend bent, betreft het een interactieve training.

Voorbereiding website laten maken

Inhoudsopgave

Stappenplan om de wensen van je website kenbaar te maken aan je webbouwer

Op deze pagina vind je een beknopt stappenplan om je wensen voor je website inzichtelijk te maken.

Waarom moet ik mijn wensen voor mijn website zo concreet mogelijk maken?

Voordat ik je ga uitleggen hoe je je wensen van je website zo concreet mogelijk aan je webbouwer voorlegt, ga ik je eerst uitleggen waarom.
Want waarschijnlijk denk je meteen “dat gaat me (veel) te veel tijd kosten”. Inderdaad, het kost je inderdaad wat tijd, maar die “tijd”verdien je later dubbel en dwars terug. Omdat je de webbouwer zo goed mogelijk hebt uitgelegd wat je wilt, kan hij of zij een website voor je bouwen die voldoet aan jouw wensen en verwachtingen.
Bovendien heb je later minder kans dat je voor verrassingen komt te staan.

Uiteraard is het kenbaar maken van je wensen voor je website, niet een taak die je dagelijks uitvoert. Schakel daarom desgewenst de hulp in van een webbouwer, wanneer je er zelf niet (helemaal) uitkomt of de puntjes op de i wilt zetten.

Natuurlijk is het aan jou of je zo te werk wilt gaan en is het niet verplicht op een document te maken waarin je, je wensen kenbaar maakt. Maar het maakt het vervolg traject van het bouwen van een website wel een stuk makkelijker.
Je kan hetgeen beschreven staat ook als richtlijn gebruiken in de verdere communicatie met je webbouwer.

1. Wat wordt de inhoud van de website?

Met andere woorden wat wil je communiceren naar de buitenwereld? En voor welke doelgroep?
Op de homepage van je website moet bijvoorbeeld meteen duidelijk zijn wat je werkzaamheden zijn, wat voor diensten of producten je aanbiedt enz.

Bij het samenstellen van de inhoud van je website, houd je constant één vraag in gedachten: “Waar is de bezoeker van mijn website naar opzoek?”.

2. Hoe wordt de structuur van de website?

De structuur van de website vertaal je naar het menu. De standaard items in een menu zijn home en contact.
Het is wenselijk dat je het menu zo overzichtelijk mogelijk opstelt. Het is de bedoeling dat het voor de bezoeker van je website meteen duidelijk is hoe hij of zij door je website moet navigeren.

3. Welke functies wil je op je website?

Standaard functies website

Er zijn wel een aantal basis functies te noemen die je op de meeste websites kunt terug vinden. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het volgende:

  • Een zoekfunctie.
  • Een contactforumlier.

Voor de basis functies geldt, dat je zo concreet mogelijk moet omschrijven wat je met deze functies wilt en hoe deze moeten werken.

Gewenste functies website

Uiteraard wil iedereen andere functies op zijn of haar website terug laten komen. Ter inspiratie geef ik een paar voorbeelden:

  • Wil ik een meertalige website?
  • Wil je dat bezoekers je diensten of werkzaamheden kunnen reserveren?

Voor de gewente functies geldt hetzelfde als voor de basis functies: omschrijf zo concreet mogelijk wat je met deze functies wilt en hoe deze moeten werken.

4. Eisen waaraan de website moet voldoen

Standaard eisen website

De basis eisen waar een website aan moet voldoen zijn vrij duidelijk denk ik:

De website moet responsive zijn (De website moet er op alle schermformaten goed uitzien en goed blijven werken.
De website moet onder bepaalde voorwaarden gevonden worden (met bepaalde zoek termen bijvoorbeeld).

Persoonlijke eisen/wensen website

Wat het laten maken van een website betreft, heeft iedereen andere wensen. Vandaar dat het belangrijk is om goed over je persoonlijke eisen/wensen na te denken.
Onderstaand vind je een aantal wensen waar je aan kunt denken:

  • Kleurstelling website (huisstijl)
  • Lettertypes website (huisstijl)
  • Indeling website

Wat wil je zelf aan kunnen passen?

Bij je persoonlijke wensen geef je ook aan wat je zelf aan wilt kunnen passen.

5. Welke bestaande websites spreken je aan?

Ga ook voor jezelf eens na welke websites je aanspreken, qua vormgeving en functionaliteit bijvoorbeeld(?).
Kijk hierbij met name naar websites in je eigen branche.
Aan de webbouwer zou je een lijstje van websites die je aanspreken kunnen geven. Ook is het wenselijk dat je zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je in deze websites aanspreekt.

Eventueel kun je hierbij ook aangeven, wat je graag anders zou zien dan op de genoemde website(‘s). Dat je de werking van bepaalde functies anders wilt bijvoorbeeld.

Nu je een aardig beeld hebt over hoe je website er uit moet komen te zien en welke functies je er in wilt terug zien, kun je proberen om een schets/ tekening van de layout (de indeling) van je website te maken.

6. Schets van de indeling van je website maken

Voorbeeld schets indeling / layout website (wireframe)
Voorbeeld 1 schets indeling website

Nu je een aardig beeld hebt over hoe je website er uit moet komen te zien en welke functies je er in wilt terug zien, kun je proberen om een schets/ tekening van de layout (de indeling) van je website te maken.

Voorbeeld 2 schets indeling / layout website (wireframe)
Voorbeeld 2 schets indeling website

7. Wat wil jezelf doen en wat wil je dat de webbouwer doet?

Bij de persoonlijke wensen gaf ik al aan dat je ook kunt aangeven wat je van de webbouwer verwacht en wat je eventueel zelf wilt doen.

8. Na oplevering

Ook na oplevering stel je jezelf de vraag “wat doe ikzelf en wat doet de webbouwer eventueel?

9. Stuur je wensen naar de webbouwer

Nu je je wensen duidelijk hebt, kun je het document met deze wensen samen met de wens om een offerte te laten maken, naar je webbouwer opsturen.
Wanneer de webbouwer denkt dat je bepaalde dingen beter anders kunt doen of dat deze niet binnen het budget passen, zal deze je waarschijnlijk adviseren.
Zodoende kun je zoveel mogelijk een offerte op maat laten maken.

Pas je wensen aan het beschikbare budget aan

Ook hier geldt, hoe meer wensen je hebt, hoe hoger de kosten van je website uit zullen vallen. Vergelijk het maar met het kopen van een auto:
je hebt een basisprijs voor een bepaald type auto en voor alle extra’s betaal je meer. Het is in ieder geval aan te bevelen om bij het opstellen van het document waarin je, je wensen kenbaar maakt rekening te houden met je budget.

Formulier om je wensen kenbaar te maken

Onderstaand voorbeeld formulier kun je gebruiken wanneer je je wensen aan een webdesigner kenbaar wilt maken.







    ZoekmachineContactformulierSocialmedia buttons


    Meertalige websiteReserverings mogelijkheidDirecte koppeling social media (bericht website wordt ook direct in social media geplaatst)


    De website moet responsive zijn (op alle schermformaten goed worden weergegeven)De website moet onder bepaalde voorwaarden gevonden worden (met bepaalde zoek termen b.v.)


    Kleuren website op maatIndeling website op maat




    Zelf de teksten aanleverenZelf de afbeeldingen aanleverenZelf het logo aanleveren


    Webbouwer levert (evt. met behulp van een derde partij) de webteksten aanWebbouwer levert de afbeeldingenWebbouwer ontwerpt / levert het logo ((evt. met behulp van een derde partij)Houd de webbouwer zich ook (gedeeltelijk) bezig met het zoekoptimalisatie gedeelte?


    De webbouwer past wijzigingen in teksten aanDe webbouwer past afbeeldingen aanDe webbouwer past de eventuele video's aanDe webbouwer houdt de updates van Plugin's, thema's e.d. bijDe webbouwer maakt de backups


    MaandcontractJaarcontract

    Verder zoeken op basis categorieën?

    Cursussen op maat

    Afgestemd op jouw wensen of de wensen van het bedrijf.

    Trainingen aan huis of incompany trainingen.

    Groepstrainingen of individuele cursussen

    Bedrijfstrainingen of particuliere trainingen mogelijk. Trainingen gaan altijd door, ook bij 1 cursist.

    Cursussen worden gegeven door een trainer met praktijkervaring.

    WordPress website voorbeelden

    Hieronder vind je voorbeelden van websites. De voorbeelden laten zien, wat je na het volgen van een 2- of 3 daagse WordPress training kunt bereiken.

    website voorbeeld architectuur ontwerp
    website voorbeeld architectuur ontwerp
    website voorbeeld zakelijk ontwerp
    website voorbeeld zakelijk ontwerp
    website voorbeeld restaurant ontwerp
    website voorbeeld restaurant ontwerp
    website voorbeeld foto en video ontwerp
    website voorbeeld foto en video ontwerp
    website voorbeeld coaching ontwerp
    website voorbeeld coaching ontwerp

    Kijk ook op de website van Viavisia Webdesign

    Onlangs heb ik bij Peter een cursus fotobewerking gevolgd. Met veel ervaring, logische opbouw en geduld heeft hij mij langs alle facetten van de afzonderlijke onderdelen geloodst. Peter heeft een fijne manier van begeleiden en ik ben zeer blij met de resultaten.

    Flossie d’Hont, Zelfstandig psycholoog – Florisand Consultancy

    Ik heb onlangs een cursus Photoshop Elements bij Peter gevolgd. Hij heeft kennis van zaken, is geduldig en geeft je precies de aandacht die jij – in jouw tempo – nodig hebt. Kortom, zijn aanpak is persoonlijk, plezierig en prettig en –heel belangrijk – hij heeft er lol in om zijn expertise over te brengen aan zijn cursist en/of het programma af te stemmen op de behoefte van de klant.

    Esther Janssen, Allround communicatieprofessional

    Wil je ook graag je eigen website aanpassen in WordPress maar zie je op tegen de zogenaamde ‘makkelijke’ methode via WordPress? Peter Buijs is de man die je nodig hebt. Hij ontwikkelt diverse WordPress-cursussen in groepsverband of 1-op-1. Die laatste heb ik met studio Rooijaal aangevraagd. Peter kwam bij mij thuis en samen hebben we in 3 uur alle basiseigenschappen van het programma bekeken en geoefend. Na zijn bezoek kon ik de hele site zelf aanpassen. Hoe fijn en een GROTE zorg minder!!

    Linda Rooij, Grafisch vormgever

    Tijdens de workshops van Peter Buijs over WordPress en SEO viel het me telkens weer op: Peter weet ongelooflijk veel van deze onderwerpen af, want hij laat geen vraag onbeantwoord. Hij heeft aandacht voor iedereen, waardoor hij uiterst geschikt is voor het geven van één-op-ééncursussen. De follow-up is ook fantastisch: naderhand ontvang je een door hem samengestelde handleiding, die hij met enige regelmaat bijwerkt. Je weet: deze man is gedreven en geduldig. Hij draagt zijn kennis graag over en heeft hart voor zijn cursisten. Kortom: boek een één-op-één, laat je onderdompelen in zijn kennis en pluk er de vruchten van – nu en nog lang daarna!

    Bianca Wijnstekers-Handy, Beëdigd juridisch vertaler